امروزه ۹۱٪ از جمعیت جهان تلفن همراه دارند؛ بنابراین تبلیغات پیامکی فرصتی بی‌نظیر را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کرده و پیام‌شان را ارسال کنند.

با تولید محتوای پیام‌های کوتاهِ متفکرانه و جذاب و به‌کارگیری استراتژی‌های تقسیم‌بندی هوشمند مخاطبان، می‌توانید توجه مشتریان بیشتری را به کسب‌وکارتان جلب کرده و با ایجاد روابط طولانی‌مدت، افزایش وفاداری به برند و نرخ تبدیل بالاتر را تجربه کنید.

برای برخورداری از همهٔ این مزایا، باید تبلیغات پیامکی هدفمند انجام شود تا بتوانید مخاطبان باکیفیتی را هدف قرار دهید.

در این مقاله می‌خواهیم به نحوهٔ ارسال هدفمند پیامک و تبلیغات آن بپردازیم و نکات مهم در این رابطه را مطرح کنیم.

تبلیغات پیامکی هدفمند چیست؟

این نوع تبلیغات یک استراتژی بازاریابی هدفمند است که شامل ارسال پیامک تبلیغاتی برای گروه خاصی از گیرندگان از طریق سامانه پیامکی (SMS) می‌شود. ارسال پیامک تبلیغاتی به گروه خاصی از مخاطبان، باعث می‌شود که در بودجه تبلیغاتی خود صرفه‌جویی کرده و بهترین نتیجه را دریافت کنید. ازآنجایی‌که ارسال پیامک‌های بی‌هدف به اکثریت افراد جامعه بازخورد خوبی ندارد، بهتر است که حساب‌ شده گروه مخاطبان خود را هدف قرار دهید تا نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید؛ بنابراین بهتر است که تبلیغات پیامکی خود اعم از تبلیغات محصول و خدمات، پیشنهادات تبلیغاتی، تخفیف‌ها، یادآوری‌های و … را برای افراد مشخصی ارسال کنید. این افراد مخاطبان هدف یا مشتریان بالقوه به حساب می‌آیند.

زمانی که کمپین‌های تبلیغات پیامکی با دقت اجرا شوند و بر ارائه محتوای مرتبط و معنادار متمرکز شوند، می‌توانند ابزار قدرتمندی برای کسب‌وکارها برای دستیابی به مشتریان در هر پلتفرم دلخواه (سایت، اینستاگرام، تلگرام و …) باشند.

با تقسیم بندی مخاطبان تبلیغات پیامکی خود، می توانید پیام‌های مختلفی را برای افراد مختلف ارسال کنید.

در ادامه جوانب این نوع تبلیغات را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

چرا تبلیغات پیامکی هدفمند اهمیت دارد؟

تبلیغات پیامکی مزایای زیادی نسبت به سایر استراتژی‌های بازاریابی مانند تبلیغات ایمیلی دارد. یکی از مزیت‌های تبلیغات پیامکی، میانگین نرخ باز شدن ۹۸% است که ۵ برابر ایمیل (۲۰%) است؛ به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطبان شما پیام متنی شما را نسبت به ایمیل ببینند. تبلیغات پیامکی همچنین دارای نرخ کلیک ۹/۱۸٪ است؛ درحالی‌که ایمیل فقط ۲/۵٪ است. این باعث می‌شود تبلیغات پیامکی راهی موثر برای دسترسی سریع به مشتریان و اطمینان از دیده شدن پیام باشد.

بازاریابی پیامکی در مقایسه با سایر اشکال ارتباط دیجیتال مانند ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی، بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ زیرا شما فقط یک هزینه اشتراک سامانه پیامکی تبلیغاتی دارید و این یک گزینه عالی برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند با مشتریان خود در ارتباط باقی بمانند، بدون اینکه هزینه‌های هنگفت کنند.

علاوه‌براین، از آنجایی که پیام‌ها می‌توانند مستقیماً به وب‌سایت‌ها یا محصولات لینک شوند، کسب‌وکارها می‌توانند به‌راحتی نرخ کلیک خود را از این تبلیغات هدفمند افزایش دهند.

به‌طور کلی، تبلیغات پیامکی هدفمند، فرصتی عالی برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا به‌سرعت به مخاطبان هدف خود دست یابند و تعامل با مشتری را افزایش دهند. کسب‌و‌کارها می‌توانند به‌راحتی از این استراتژی برای افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و موارد دیگر استفاده کنند.

 

روش‌های ارسال پیامک تبلیغاتی هدفمند

تبلیغات پیامکی هدفمند با ارسال پیام‌های شخصی به مشتریان یا تقسیم کاربران به گروه‌های مختلف، به کسب‌وکارها کمک کند تا پیام‌های خود را برای هر گروه بر اساس علایق، موقعیت مکانی یا سابقه خریدشان تنظیم کنند. در این بخش به بررسی موارد خاصی که می‌توانید براساس آنها، مشتریان را گروه‌بندی کنید،‌ می‌پردازیم:

 

۱) ارسال پیامک تبلیغاتی براساس جنسیت و سن

فرض کنید که شما قصد ارسال پیامک برای فروش لوازم آرایشی-بهداشتی دارید. خب مسلم است که مخاطبان هدف شما بیشتر قشر خانم‌ها هستند تا آقایان؛ بنابراین باید متن تبلیغاتی خود را برای خانم‌ها بفرستید.

یا مثلاً فرض کنید که یک کسب‌وکار کوچک چاپ تی‌شرت‌ با طرح «انیمه» دارید. خب واضح است که مخاطبان شما بیشتر افراد سنین ۱۲ تا ۲۵ سال هستند و باید آنها را تارگت کنید.

 

۲) ارسال پیامک براساس محدوده جغرافیایی

کسب‌وکارها می‌توانند با ارسال پیامک برای افراد در یک منطقه یا شهر یا کشور و حتی براساس کدپستی، خدمات خود را تبلیغ کنند. مثلا یک دندانپزشک، بهتر است افرادی را هدف قرار دهد و برای آنها پیامک تبلیغاتی ارسال کند که در شهر یا منطقه خود هستند.

 

۳) ارسال پیامک تبلیغاتی براساس اصناف و مشاغل

فرض کنید که شما یک نمایشگاه لوازم خانگی دارید و می‌خواهید معلمان بازنشسته و فرهنگیان را مخاطب قرار دهید. با ارسال پیامک تبلیغاتی و ارائه کد تخفیف و مخاطبان قرار دادن این قشر خاص، شما تبلیغات هدفمندی را اجرا کرده‌اید.

 

۴) ارسال از طریق دکل مخابرات ایرانسل

سرویسی برای مشترکین ایرانسل در نظر گرفته شده که می‌توانند از طریق دکل مخابرات ایرانسل به شماره افرادی که در منطقه مورد نظر سکونت دارند، پیامک تبلیغاتی ارسال کنند.

 

 

نکاتی برای ارسال تبلیغات پیامکی هدفمند و تاثیرگذار

در این بخش به بررسی بهترین روش‌ها برای استفاده حداکثری از تبلیغات پیامکی می‌پردازیم:

 

فقط برای کسانی که مجوز دارید، پیامک ارسال کنید

شما باید فقط برای کسانی که با رغبت شماره تماسشان را در اختیار شما قرار داده‌اند، پیامک ارسال کنید. مثلاً این روزها حتما مشاهده کرده‌اید که وقتی از فروشگاهی خرید می‌کنید، اغلب شماره تماس شما را می‌گیرند. خب شما در اینجا با میل خود شماره تماستان را در اختیار آنها قرار می‌دهید. بعد از آن هم می‌بینید که در روز تولدتان گاهی پیامی برایتان ارسال می‌کنند یا شما را از تخفیف‌های خدمات و محصولات‌شان باخبر می‌سازند. ایده خوبی است که اغلب در این موارد بعد از اینکه شماره تماس افراد را گرفتید، یک پیام خوشامدگویی یا تبریک برای آنها ارسال کنید و حتما گزینه لغو را هم فعال کنید که اگر کسی تمایلی به دریافت پیام از جانب شما را نداشت، از گروه مخاطبان شما خارج شود.

 

پیام‌ها را کوتاه و دقیق بنویسید

برای موفقیت در تبلیغات پیامکی هدفمند و افزایش نرخ بازشدن پیام، بهتر است کلمات غیرضروری را حذف کنید و آن را در محدوده ۱۶۰ کاراکتر نگه دارید. سعی کنید پیامی که ارسال می‌کنید، این مشخصات را داشته باشد:

  • نام شرکت یا کسب‌وکارتان؛
  • نام مشتری؛
  • پیشنهاد فریبنده یا تبلیغ برند، تخفیف‌ها و مواردی از این دست؛
  • شرایط برای شرکت در…؛
  • یک فراخوان قوی برای اقدام (کال تو اکشن)؛
  • یک گزینه انصراف. (معمولاً با ارسال عدد ۱۱ گزینه لغو پیامک فعال می‌شود)

ارائه گزینه‌های انصراف باعث می‌شود که دریافت‌کنندگان پیامک بدون اینکه حس کنند اجباری در کار است، با حس آرامش بیشتری به پیام شما بازخورد نشان دهند. در صورت نیاز، یک لینک کوتاه شده برای اطلاعات بیشتر هم اضافه کنید.

 

مخاطب را بشناسید

بسیار مهم است که گروه مخاطبان خود را مشخص کنید و روی آنها شناخت حتی در حد جزئی داشته باشید. از طرفی اگر آنها هم شما را بشناسند و به خاطر بیاورند نرخ تبدیل شما بالاتر هم می‌رود. این کار باعث می‌شود نام کسب‌وکار شما کم‌کم ملکه ذهن مخاطب شود و یا اگر تجربه خرید قبلی از شما داشته به یاد آورد و اینگونه تمایل بیشتری به خرید مجدد دارد.

 

در زمان مناسب پیامک ارسال کنید

پیام‌ها باید برای هر مشتری شخصی‌سازی شود، به این معنی که پیام‌ها باید زمانی ارسال شوند که مشتریان بیدار هستند و در تلفن‌های همراهشان فعال‌اند.

 

 

نام شرکت خود را ذکر کنید

گیرنده باید با اولین نگاهش به پیامک بداند که شما کی هستید تا پیام شما را از انبوه پیام‌های ناشناس تشخیص دهد. در غیر این صورت، آنها متن پیام شما را درک نخواهند کرد و در نتیجه ممکن است اشتراک خود را لغو کنند. با نام تجاری خود شروع کنید و به دنبال آن یک پیشنهاد شگفت‌انگیز در جمله دوم ارائه دهید تا گیرنده به پیام شما توجه کند و آن را بخواند.

 

 

یک استراتژی تبلیغات پیامکی منسجم ایجاد کنید

مانند هر نوع تلاشی برای تبلیغات، ثبات اهمیت دارد. تعادل مناسبی از پیام‌هایی را که می‌توانید در یک دورهٔ زمانی معقول ارسال کنید، پیدا کنید. مشترکین را با پیام‌های زیاد غرق نکنید، اما ساکت هم نباشید. ایجاد این تعادل، برند شما را بدون ایجاد مزاحمت، با ثبات و در صحنه نگه می‌دارد.

 

پیام‌های شخصی‌سازی‌شده بفرستید

پیام‌های خود را با اطلاعات مشتری، مانند نام یا سابقه خرید، شخصی‌سازی کنید. این به ایجاد اعتماد و ایجاد ارتباط معنادار‌تری بین شما و مشتریان‌تان کمک می‌کند و مشتریان احساس می کنند که پیام فقط برای آنها ایجاد شده است.

 

احساس فوریت ایجاد کنید

در نهایت، احساس فوریت را برای ایجاد انگیزه برای تصمیم‌گیری سریع‌تر در نظر بگیرید. زمان و کمیت دو شکل رایج فوریت هستند. به‌ویژه فوریت در پیامک اهمیت دارد، زیرا شما جایی برای توضیح اشکال پیچیده‌تر فوریت ندارید؛ مثلا قیمت ویژه محصول جدید فقط تا جمعه، می‌تواند آفر خوبی باشد که محدودیت زمانی هم دارد.

 

بیایید چند نمونه پیامک با هم ببینیم:


 باورت میشه بالاخره شد؟

ثبت‌نام دوره آموزشی «استایل شخصی» باز شده

برای اولین بار در ایران

بجنب که جا نمونی 

لینک ….

«مانیا تدوین»

لغو ۱۱

 

سهیلا عزیز

از تخفیفات شگفت‌انگیز آخر سال «راینو» خبر دارید؟!

منتظر ملاقات شما هستیم.

راینو، همون جای همیشگی

 

به خانواده ای اف تی خوش آمدید

برای آخرین اخبرا و تخفیف‌های ویژه، ما را در اینستاگرام فالو کنید.

لینک …

آدرس: …

شماره تماس: …

لغو ۱۱

 

چگونه تبلیغات پیامکی هدفمند ایجاد کنیم؟

ابتدا باید یک سامانه پیامکی را انتخاب کنید. مهم است که یک پلتفرم قابل اعتماد پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما باشد و به‌طور یکپارچه با کانال‌های اضافی یا استراتژی‌های گسترده‌تر ادغام شود.

پس از تعیین سامانه، این مراحل را برای ایجاد اولین تبلیغات پیامکی خود دنبال کنید:

 

هدف خود را از تبلیغات پیامکی، مشخص کنید

اهداف خاص خود را تعیین کنید: آیا سعی دارید فروش را افزایش دهید، ترافیک وب‌سایت را افزایش دهید، رویدادی را تبلیغ کنید یا آگاهی از برند را افزایش دهید؟ اهداف واضح به شکل دادن بقیه استراتژی کمپین شما کمک می کند. متن تبلیغاتی شما بسیار باید مرتبط با هدف شما باشد.

 

لیستی از مخاطبان تهیه کرده و در پلتفرم وارد کنید

قبل از ارسال پیامک، اطمینان حاصل کنید که اجازه صریح دریافت کنندگان برای تماس با آنها از طریق پیامک را دارید. حالا شما لیستی از شماره تماس مشتریان دارید که باید آن را وارد پلتفرم کنید.

 

مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید

اگر یک سامانهٔ جامع برای ارسال پیامک دارید، این امکان را دارید که مخاطبان خود را براساس جنسیت، محدوده جغرافیایی، شغل و اصناف یا ترجیحات و غیره تقسیم‌بندی کنید.

 

متن پیامک را بنویسید

پیامک‌های کوتاه و جذاب بنویسید. محتوا را شفاف نگه دارید، حتما کال تو اکشن برای اقدام مثل لینکی برای دعوت به اینستاگرام در پیامک قرار دهید. پیام‌ها را با نام گیرنده شخصی‌سازی کنید تا شخصی‌تر شود.

 

 

 

کمپین خود را تست و راه‌اندازی کنید

قبل از ارسال پیام به کل لیست خود، آزمایشاتی را با گروه کوچکی از گیرندگان انجام دهید. مشکلات را بررسی کنید، ظاهر پیام را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه لینک‌ها و CTAها (کال تو اکشن‌ها) به‌درستی کار می‌کنند. هنگامی که مطمئن شدید که آماده است، زمان راه‌اندازی است!

 

بر عملکرد نظارت داشته باشید

پس از ارسال پیام‌ها، عملکرد تبلیغات را با استفاده از ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل و گزارش ارائه شده توسط سامانه پیامکی خود نظارت کنید. برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات باید نرخ‌های باز شدن پیامک، نرخ کلیک و تبدیل‌ها را دنبال کنید.

 

 

تبلیغات پیامکی هدفمند داشته باشید!

تبلیغات پیامکی هدفمند یک راه عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف با یک پیام مختصر و واضح است. شما می‌توانید از آن برای اطلاع‌رسانی به مشتریان خود در مورد فروش یا تبلیغات آخر هفته و تبلیغ کسب‌و‌کار خود با شانس بیشتری برای دریافت و اقدام استفاده کنید. هدف اولیه یک تبلیغات پیامکی جذب مخاطب، ارائه محتوای مرتبط و انجام اقدامات خاص، مانند تبلیغ یک محصول یا خدمات یا به اشتراک گذاری پیشنهادات انحصاری است. امیدواریم با محتوای این مقاله بتوانید تبلیغات پیامکی هدفمندی داشته باشید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.